Paleis Het Loo | Interactieve informatievoorziening in Paleis Het Loo
Bezoek nieuwe site U bevindt zich op de oude website van Paleis Het Loo omdat deze pagina nog niet op de nieuwe website van Paleis Het Loo bevindt. Sluit deze melding of bezoek de nieuwe website.
Sluiten

Interactieve informatievoorziening in Paleis Het Loo

dinsdag 9 juni 2015 / door Karlien Dijkstra

De komst van digitale, interactieve technologieën heeft invloed op allerlei aspecten van de maatschappij. Ook op de museumwereld. Paleis Het Loo realiseert zich dat door middel van deze digitale, interactieve technologieën de museumervaring van bezoekers verbeterd kan worden.

Innovatie

Zoals iedereen heeft kunnen zien, is er veel gaande bij Paleis Het Loo. Het paleis heeft in de steigers gestaan voor een renovatie van het dak en de paleistuin is op de schop genomen. Maar naast renoveren is Paleis Het Loo ook aan het innoveren. In het voorjaar van 2014 is met steun van de BankGiro Loterij het project ‘Verbetering Publieksinformatie Paleis Het Loo’ gestart. Het doel is de informatievoorziening in het museum inhoudelijk te verbeteren en aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Het begon eind 2014 met de invoering van de informatiegids en de nieuwe tekstborden. Zo zijn er dit voorjaar in enkele kamers interactieve touchscreens geplaatst. De komende maanden zullen nog meer touchscreens volgen.

Afbeelding-1-(Ingevulde-enquetes)Echter, wat vindt de bezoeker nu eigenlijk van deze interactieve manier van informatievoorziening? Dit is het afgelopen half jaar onderzocht door onze afstudeerstagiaire Lisa Dijkman. Zij heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop (volwassen) bezoekers interactiviteit in het paleis ervaren. Het onderzoek richtte zich op de touchscreens in de Kapel en de Schilderijengalerij. Door observaties, enquêtes en diepte-interviews met bezoekers is achterhaald wat de bezoeker van Paleis Het Loo vindt en wenst met betrekking tot digitale interactiviteit in het paleis.

Controle

Het onderzoek heeft interessante informatie opgeleverd. Zo blijkt het gevoel van controle erg belangrijk te zijn bij het opdoen van kennis in het museum. Bezoekers bepalen graag zelf wat ze willen weten en in welk tempo zij dat doen. Ze hebben daarbij een voorkeur voor de interactieve touchscreens boven de niet-interactieve tekstborden.

Afbeelding-2-(touchscreen-Kapel)Mensen zijn verhalende wezens; we zijn sneller geboeid als er een verhaal verteld wordt. Dit geldt ook voor de overdracht van informatie in het museum. Zodra deze informatie op een verhalende manier wordt overgedragen, is het voor de meeste bezoekers een stuk interessanter dan alleen droge feitjes. Uit het onderzoek blijkt dat de touchscreens (waarin tekst wordt gecombineerd met filmpjes en afbeeldingen) voor de meeste bezoekers een vermakelijke, duidelijke en effectieve manier zijn om informatie te verkrijgen. Informatie in een verhalende vorm gecombineerd met audiovisueel materiaal zorgt ervoor dat de bezoekers beter begrijpen én onthouden welk schilderij zij in de Schilderijengalerij aan het bekijken zijn en bijvoorbeeld wat het verhaal is achter de Watersnoodbijbel in de Kapel.

Verbeteringen

Uit het onderzoek bleek ook wat er beter kan. De touchscreens moeten duidelijk zichtbaar zijn in de paleisvertrekken. Anders valt het de meeste bezoekers niet op dat er een touchscreen in de kamer staat die ze zelf kunnen bedienen Ook de bediening van het touchscreen moet zo duidelijk mogelijk zijn; anders haken veel bezoekers snel af. Dit zijn opmerkingen waar we meteen iets mee kunnen.

Afbeelding-3-(touchscreen-Schilderijengalerij)Uit het onderzoek zijn ook ideeën gekomen die voor de toekomst bruikbaar zijn. De informatie die een bezoeker in het paleis krijgt, zou nog ‘persoonlijker’ kunnen. Personalisatie van informatie gebaseerd op interesses of de locatie van de bezoeker is iets waar de geïnterviewde bezoekers benieuwd naar zijn. De informatievoorziening in het museum zou dus kunnen worden uitgebreid met informatie die aansluit op de interesses van de bezoeker of de locatie waar hij of zij zich bevindt. Om dit mogelijk te maken, zou de informatie via een tablet of smartphone beschikbaar kunnen worden gesteld. Privacy is hierbij wel heel belangrijk, vinden de bezoekers die aan het onderzoek meededen.

Dit onderzoek heeft waardevolle informatie opgeleverd voor Paleis Het Loo; het is goed om te weten dat de bezoekers de nieuwe touchscreens waarderen. Dat betekent in ieder geval dat we op de juiste innovatieve weg zitten. Het is ook interessant om te weten wat bezoekers nog meer zouden willen; dit helpt ons bij het nadenken over de toekomst van informatievoorziening in het museum.

Lisa Dijkman en Karlien Dijkstra

  • Voor het onderzoek vulden 148 bezoekers de vragenlijst in.
    Het touchscreen in de Kapel.
    Het touchscreen in de Schilderijengalerij.
Voor het onderzoek vulden 148 bezoekers de vragenlijst in.
Met 15 bezoekers werd een interview gehouden.
foto vergroten
Het touchscreen in de Kapel.
foto vergroten
Het touchscreen in de Schilderijengalerij.
foto vergroten