Paleis Het Loo | Prinses & stijlicoon
Bezoek nieuwe site U bevindt zich op de oude website van Paleis Het Loo omdat deze pagina nog niet op de nieuwe website van Paleis Het Loo bevindt. Sluit deze melding of bezoek de nieuwe website.
Sluiten

Prinses & stijlicoon

donderdag 5 juni 2014 / door Trudie Rosa de Carvalho

Op dit moment is in Paleis Het Loo een tentoonstelling te zien van internationale allure ‘Grace Kelly, prinses & stijlicoon.’ De tentoonstelling is op 3 juni onder grote belangstelling van de pers geopend door prins Albert van Monaco, de zoon van prinses Grace van Monaco. De prins werd vergezeld door koning Willem-Alexander.

Nachtblauw

Misschien had het vorstelijk gezelschap er geen last van door het veelvuldig geflits van de persfotografen, maar het zou kunnen dat u bij het binnen komen van de tentoonstelling heel even wordt overvallen door het vrij donkere nachtblauw van de inrichting. Geef uw ogen gerust heel even de tijd om hier aan te wennen. Het bereidt u, net als bij een toverlantaarn, voor op de eerste indrukwekkende impressie van de prachtige inrichting, vormgegeven door Tatyana van Walsum en haar assistent Peter Schermer.

Op de begane grond wordt Grace Kelly gepresenteerd als actrice, als bruid en als prinses van Monaco. Haar persoonlijke verhaal wordt versterkt door de intieme sfeer van het nachtblauw. Dit deel van de tentoonstelling is op zeer filmische wijze vorm gegeven, waarbij het de bedoeling is dat u zich door het leven van Grace Kelly beweegt als in een film. Zo worden film en realiteit met elkaar verweven; een gegeven dat ook als een rode draad door het leven van Grace Kelly zelf loopt.

Op meerdere momenten liepen de verhaallijnen van het filmleven en van het echte leven van Grace Kelly namelijk parallel. In de film The Swan trouwde Grace Kelly als actrice met een kroonprins. Rond dezelfde tijd ontmoette Grace Kelly prins Rainier van Monaco. De romance zou in 1956 eindigen in het beroemde sprookjeshuwelijk. High Society was de laatste film van Grace Kelly en het plot van de film liep ook daar over in het plot van haar echte leven: een verhaal over de liefde en de voorbereidingen van een bruiloft. Prins Rainier was tijdens het filmen van High Society overgekomen naar Amerika en Grace droeg in de film haar eigen verlovingsring van Cartier, wat door de cameraman met een close-up werd benadrukt.

Tijdloze elegantie

Op de bovenverdieping zal de eerste indruk totaal anders zijn. Hier baden de vele kledingstukken, accessoires, prachtige juwelen en de iconische beelden in parelmoeren tinten. Op deze wijze geeft de ontwerpster vorm aan het verstilde beeld van Grace Kelly als vorstelijk stijlicoon en als verpersoonlijking van de tijdloze elegantie, die zij in alle stadia van haar leven wist te bewaren.

grace kelly expositie by menno mulder photography-26De inrichting van de bovenverdieping is gebaseerd op een geometrische paleistuin, die een evenwichtige ordening in de ruimte mogelijk maakt en waar de kledingvitrines als ‘diamanten’ staan opgesteld. De tuin staat symbool voor het verloop der seizoenen en de cyclus van het leven. Grace Kelly hield zielsveel van de natuur in het algemeen en van bloemen in het bijzonder. Zij zou deze tuinmetafoor zeker kunnen waarderen.

Wendela van der Hoeven gaf grafisch vorm aan de begeleidende teksten en de aanvullende citaten op de wanden. Zo wordt de tentoonstelling een  subtiel samenspel van tekst, beeld, persoonlijke documenten en natuurlijk de stijlvolle kleding en accessoires uit de garderobe van Grace Kelly. De tentoonstelling geef daarmee een compleet beeld van de persoon van Grace Kelly achter de mythe.

Als inhoudelijk conservator zal ik in mijn blog de komende maanden vanuit verschillende invalshoeken af en toe aandacht besteden aan de tentoonstelling ‘Grace Kelly, prinses & stijlicoon.

Foto: Menno Mulder Photography
foto vergroten
Foto: Menno Mulder Photography
foto vergroten
Foto: Menno Mulder Photography
foto vergroten