Paleis Het Loo | Meesterwerk van Gerard van Honthorst
Bezoek nieuwe site U bevindt zich op de oude website van Paleis Het Loo omdat deze pagina nog niet op de nieuwe website van Paleis Het Loo bevindt. Sluit deze melding of bezoek de nieuwe website.
Sluiten

Meesterwerk van Gerard van Honthorst

maandag 18 januari 2016

Paleis Het Loo heeft het 17e-eeuwse ‘Portret van Amalia van Solms en Charlotte de la Trémoïlle‘ door Gerard van Honthorst gekocht. Het schilderij was decennialang onvindbaar, maar dook vorig jaar op bij kunsthandelaar Adam Williams op TEFAF Maastricht. Het dubbelportret door Van Honthorst is een waardevolle aanvulling op de collectie van Paleis Het Loo. 

Is het ‘Portret van Amalia van Solms en Charlotte de la Trémoïlle’  ook uw favoriet uit de 25 aankopen die de Vereniging Rembrandt in 2015 heeft ondersteund? Steun ons dan en stem via de site van de Vereniging Rembrandt!

belangrijkste hofschilders

Bedkamer van Mary

Gerard van Honthorst (1592-1656) bepaalde, als een van de belangrijkste hofschilders van zijn tijd, het ‘gezicht’ van het stadhouderlijke hof van Amalia van Solms en Frederik Hendrik van Oranje. Het doek uit 1633 is een allegorisch dubbelportret met Amalia als de Romeinse jachtgodin Diana en Charlotte de la Tremoïlle (nicht van Frederik Hendrik) als Ceres, godin van de vruchtbaarheid.

Het dubbelportret krijgt op Paleis Het Loo een plaats in het belangrijkste vertrek van Mary II: haar bedkamer. In deze kamer werden gasten ontvangen, zoals dat ook in de audiëntiekamer van Mary II op Huis Honselaarsdijk gebeurde, waar het schilderij in de 17e eeuw hing. Dankzij dit schilderij krijgen bezoekers een indruk van de pracht en praal waarmee Amalia en Frederik Hendrik zichzelf lieten afbeelden en de waarde die het nageslacht hechtte aan portretten van voorouders.

Vermoedelijk ontving de hofschilder deze opdracht van Amalia zelf, of van Frederik Hendrik, bij het bezoek van Charlotte de la Trémoïlle aan het Haagse hof in 1632. Het schilderij hing op Huis Honselaarsdijk o.a. in de audiëntiekamer van koningin Mary II Stuart, echtgenote van koning-stadhouder Willem III, die het schilderij, als kleinzoon van Amalia en Frederik Hendrik, met de inboedel van Honselaarsdijk erfde. Rond 1795 verdween het uit de stadhouderlijke verzamelingen en raakte het lange tijd uit het oog, totdat het in 1951 werd geveild bij Christie’s Londen, om vervolgens in particulier bezit weer uit het zicht te verdwijnen. Vanaf 29 januari is dit werk, na 380 jaar, voor iedereen te zien in de Bedkamer van Mary op Paleis Het Loo.

met dank aan

De aankoop werd mede mogelijk gemaakt dankzij belangrijke bijdragen van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar A.M. Roeters van Lennep Fonds en haar Beatrijs de Rooy Fonds), het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij, het P.I.A.M. Eijkman – de Nerée tot Babberich Fonds en de opbrengsten van vrijwilligers van Paleis Het Loo.
BGL_CORP_RGBLogo-Mondriaan-Fonds-drukwerk-NL2logo_payoff_CMYK_vereniging-Rembrandt2

  • Dubbelportret met Amalia van Solms door Gerard van Honthorst.
Dubbelportret met Amalia van Solms door Gerard van Honthorst.
Foto Paleis Het Loo
foto vergroten